20 najlepších hier všetkých čias

Dovolil som si trošku bombastický titulok, za čo sa ospravedlňujem. Ale je vlastne pravdivý. Chcem tu naozaj predstaviť dvadsať úplne najlepších hier, aké kedy boli vytvorené... podľa mňa ;-) Takže to znovu bude taký subjektívny zoznam. Nepíšem rebríček, lebo to je naozaj zoznam, zoradený podľa abecedy, pretože rozhodnúť sa pre nejaké poradie nie je možné, keďže všetky tieto hry sú skoro rovnako dobré. Viem, že to je poriadne kontroverzná téma, pretože každý má nejaké svoje vlastné kritéria na hodnotenie hier. A možno týmto článkom rozpútam aj poriadnu flamewar, ale dúfam, že väčšina si prečíta aspoň úvod s pochopením ;-)   A celý článok si prečítajte proste len tak, pre zábavu. Lebo ono to zase nie je treba brať nejako veľmi vážne, je totiž také množstvo excelentných hier, že som kľudne mohol vybrať aj úplne inú dvadsiatku :-)

Najskôr som chcel urobiť zoznam len s desiatimi hrami, ale v priebehu ich spisovania som zistil, že je to málo. Takže dvadsať. Pravdaže je oveľa viac výborných hier a tie moje najobľúbenejšie na jednotlivých platformách, z vtedajšieho pohľadu, tu postupne popisujem v recenziách. Ale teraz som sa pokúsil vybrať tie, ktoré sú pre mňa najlepšie z pohľadu dnešného. Hlavným kritériom pre ich výber bola "replayability". Tento výraz nemá jednoduchý slovenský ekvivalent. Možno "znovuhrateľnosť"? Pre mňa to znamená, že danú hru si veľmi rád zahrám kedykoľvek znovu. Myslím si totiž, a mnohí ďalší retrogameri so mnou v tomto určite súhlasia, že to je ten najlepší ukazovateľ kvality hry. Väčšina hier v tomto zozname je starších až starých. To preto, že nové hry ešte nestačili preukázať svoju znovuhrateľnosť natoľko, aby som ich sem mohol zaradiť, ale hlavne ma nové hry väčšinou sklamú a na túto Top 20 proste nedosiahnu. Takže poďme na to. 20 najlepších hier všetkých čias v abecednom poradí:

 

Agent USA (Atari 8-bit)

Agent USA - Atari XL/XE

Recenzia: Agent USA

Už pri tejto prvej hre by mohli vzniknúť pochybnosti a polemiky, či patrí do takto prominentného zoznamu. Ale keďže hlavným kritériom pri výbere bola znovuhrateľnosť, plne si za týmto stojím. Táto nenápadná a nie všeobecne známa hra je totiž jednou z nemnohých 8-bitových, ktoré si aj po rokoch rád zahrám. Ak hru Agent USA nepoznáte, vedzte že ide v zásade o akčnú hru s prvkami adventúry, stratégie a taktiky. Takže veľmi komplexnú a ťažko zaškatuľkovateľnú. Presne ako to mám najradšej ;-) V hre sa vžívate do úlohy tajného agenta, ktorý je jediný schopný zastaviť mimozemskú inváziu akýchsi zlodejov tiel. Inšpirácia známou sci-fi novelou zjavná ;-) Dej sa odohráva (aké to prekvapenie) v USA a agent je pre splnenie svojej úlohy nútený navštíviť mnohé mestá. Presúva sa medzi nimi vlakmi a práve toto cestovanie a plánovanie ciest na základe možných spojení je jednou významnou časťou tejto hry. Druhou je liečenie postihnutých ľudí a zničenie samotného mimozemského zariadenia (nazvaného Fuzzbomb), ktoré túto nákazu spôsobuje. Je to však veľmi zložité, pretože aj sami nakazení šíria túto nákazu ďalej a cestujú vlakmi z mesta do mesta a takisto cestuje aj Fuzzbomb. A práve celá táto zložitosť tejto hry ju robí tak nadčasovou a hrateľnou, že som ju zaradil do tohoto zoznamu.

 

Archon - Atari 8-bit, DOS, a mnoho remakov, aj na Windows

Archon (Atari XL/XE)

Recenzia: Archon, Archon Ultra

O ďalšej hre z tohoto zoznamu určitie nemôžu byť žiadne pochybnosti, že do neho patrí. Archon je legendou retrogamingu, hra ktorá vôbec nezostarla a aj dnes výborne zabaví, či už v originálnej podobe, alebo ako niektorý z veľkého množstva remakov. Bola aj dvojka, ale tá už nedosiahla úspech a kvalitu prvého dielu. Archon na prvý pohľad pripomína šach, ale toho matematického šachového rozmýšľania v ňom moc nie je. Pravdaže na šachovnici ako základnom hracom poli hráč musí rozmýšľať strategicky aj takticky o presune figúr na správne políčka a o zosieľaní kúziel. Ale to hlavné sa odohráva až po strete nepriateľských figúrok na jednom štvorci. A to je akcia. Rýchla, bláznivá a nekompromisná akcia, ktorá rozhodne o vašej výhre alebo prehre. Postavičiek je v hre veľké množstvo (a každý hráč má svoje vlastné, úplne odlišné od súperových) a líšia sa rýchlosťou, odolnosťou, spôsobom pohybu a aj spôsobom útoku. A práve táto variabilita robí Archon tak príťažlivým. A navyše je aj pre dvoch! Táto hra sa totiž výborne hrá aj proti počítaču, ale tá správna zábava (alebo frustrácia) prichádza až s duelom - hrou dvoch ľudských hráčov proti sebe.

 

Baldur's Gate 2 - Windows

Baldur's Gate 2 (Windows classic edition)

Recenzia: ... zatiaľ nie je ;-)

Jednoznačne neoddiskutovateľný člen tohoto zoznamu. Druhý diel série Baldur's Gate je právom považovaný za najlepšiu RPG hru aká bola doteraz vytvorená. Áno, je to už postaršia hra a je už množstvo novších a aj rozsiahlejších a aj detailnejších rpgéčiek, ale všetky majú nejaké chyby alebo nedostatky, ktoré ich v celkovom pohľade degradujú až pod túto hru. Ešte si môžete povedať - a čo jednotka? Prvá Baldur's Gate je mnohými pôvodnými hráčmi považovaná za neprekonateľnú, ale verte, že to sa len nostalgia nepekne pohráva s ich mysľami. Prvý diel bol totiž len taký rozbeh (ako to je aj pri niektorých ďalších hrách v tomto zozname) a dvojka ho prekonáva prakticky vo všetkom. Po hernej stránke je väčšia, detailnejšia, s väčším počtom lokácií, postáv, predmetov a aj herných questov. Ešte väčší rozdiel je však v technickom spracovaní, hlavne čo se týka interfejsu hry a ovládania a jeho možností. Proste dvojka je jednoznačne lepšia. A v tomto zozname je nielen kvôli všetkých svojim herným kvalitám, ktoré tu ani nemôžem vymenovať lebo tento článok by sa tým stal enormne dlhý, ale aj preto, že jej znovuhrateľnosť je obrovská. Už len preto, že ak si na začiatku vytvoríte inú postavu, musíte síce dohrať tú istú hru, ale celý spôsob hrania bude odlišný, zavislý na atribútoch vašej postavy. A práve to je RPG v celej svojej kráse. Tu ešte navyše založené na klasickom, preverenom a stále vylepšovanom systéme AD&D, ktorý doposiaľ žiadny iný systém hier na hrdinov neprekonal. Aj preto je Baldur's Gate 2 najlepšia.

 

Deus Ex - Windows

Deus Ex (Windows)

Recenzia: ... zatiaľ nie je ;-)

Podaktorí by do takéhoto zoznamu určite zaradili aj nejakú 3D akčnú strieľačku, či už z tých najstarších, ktoré žáner započali (Wolfenstein 3D, DOOM, Duke Nukem 3D), alebo z nepreberného množstva novších a úplne nových hier, kde má každý toho svojho favorita. Ja nie. Pre mňa 3D akčné hry prichádzajú a odchádzajú, mnohé si zahrám, mnohé ma aj veľmi zaujmú... Ale postupom času všetky omrzia. K tomu aby patrili do tejto Top 20 im niečo chýba. A práve to niečo našli tvorcovia kyberpunkovej akčnej RPG Deus Ex. Áno, to RPG v označení je to niečo, čo v ostatných akčných hrách chýba. Pobehovať, strieľať na všetko a všetkých, zbierať zdravie, štíty a lepšie zbrane a hľadať skryté lokácie je síce zábavné, ale pre človeka s mozgom neuspokojúce. Ten potrebuje aj kvalitný príbeh, ktorý postupne odkrýva (najlepšie poriadne zamotaný a s množstvom zvratov), aj interakciu s inými hernými postavami a aj nejaké iné činnosti ako len streľbu. A práve toto všetko Deus Ex poskytuje. Asi nie každému, ale mne určite. Do desiatky najlepších by sa možno táto hra nedostala, ale do dvadsiatky patrí.

 

Dungeon Master - Atari 16-bit, DOS, a aj nejaké tie Windows remaky

Dungeon Master (Atari ST/STE)

Recenzia: ... zatiaľ nie je ;-)

Hra, ktorá prakticky definovala jeden z mojich najobľúbenejších herných žánrov? Tá tu predsa nesmie chýbať! Dnes už klasické štvorčekové dungeony nie sú v kurze, sú zastaralé. Ale v dobe svojej najväčšej slávy prakticky vládli inteligentnej hernej zábave. A tou najjasnejšou ikonou na hernom nebi bol práve Dungeon Master, aj s datadiskom Chaos Strikes Back a aj s pokračovaním, ktoré už síce až také kultové nie je, ale aj tak je to výborná hra. Dungeon Master priniesol skoro nekonečné podzemné kobky v niekoľkých poschodiach, premyslený systém kúzlenia, partiu namiesto osamelého dobrodruha, osobnosti a zamerania hrdinov, množstvo zbraní a oblečenia a iných kúzelných i bežných predmetov. Teda veci, ktoré neskôr tvorili základ väčšiny RPG hier. Dá sa povedať, že štvorčekové dungeony prakticky nevyhynuli... transformovali sa... vyvinuli. Doba sa zmenila, moderné RPG hry majú premakanú, skoro realistickú grafiku s plynulým voľným pohybom. Ale tie základy, ktoré položil práve Dungeon Master sú v nich stále prítomné. Mnohé hry majú partiu hrdinov, mnohé majú rozsiahle podzemné priestory na preskúmanie, a kúzla... vývojári sa vyslovene predháňajú s prinesením čo najlepšieho a najprepracovanejšieho systému kúzlenia. A predmety či artefakty. Použiteľné, ako zbrane, oblečenie, zbroj, prstene, talizmany a podobne, alebo knihy a zvitky, či už tiež použiteľné, alebo len rozvíjajúce príbeh. To všetko je odkaz Dungeon Mastera...

 

The Elder Scrolls III: Morrowind - Windows

The Elder Scrolls III: Morrowind (Windows)

Recenzia: ... zatiaľ nie je ;-)

Tretie plnohodnotné pokračovanie RPG série The Elder Scrolls (viac adventúrové spin-offy sa nerátajú) je z pohľadu tohto môjho rebríčka "novšou" hrou, aj keď bolo vydané už v roku 2002. Priznám sa bez mučenia, že prvé dva diely prešli okolo mňa akosi nepovšimnuté, takže nemôžem moc porovnávať. Väčšina zdrojov sa však zhoduje v tom, že tento diel je podstatne prepracovanejší a detailnejší, teda paradoxne akosi väčší, aj keď sa odohráva na podstatne menšom území ako predchádzajúce diely. A pravdepodobne aj preto sa mi táto hra páči až natoľko, že sa dostala do tohoto top rebríčka. Takto si ja totiž predstavujem skoro dokonalé RPG. Je tu nejaký kvalitný nosný príbeh a hlavná dejová linka, ale nie ste nijako nútení ju plniť v nejakom danom čase. Proste si tu môžete robiť čo chcete, máte úplnu voľnosť pohybu, je tu množstvo NPC a úloh okolo nich, ktoré môžete plniť takisto ako sa vám zachce. V svete hry proste môžete priamo "žiť". RPG stránka hry je vlastne najdôležitejšia a tak svoju postavu môžete naozaj "vypiplávať" až k dokonalosti, tu sa správny "hračička" naozaj môže dosýtosti vyblázniť ;-)   Výborné sú aj súboje, keď mnohé lokácie s naozaj tvrdými nepriateľmi si budete musieť nechať na neskôr, keď už vaša postava bude dostatočne skúsená a aj lepšie vybavená zbrojou aj zbraňami. A tých lokácií na preskúmanie je v tejto hre naozaj neúrekom, pričom mnohé sa nachádzajú aj pod vodou. Jediné, čo tejto hre môžem vytknúť, je ten naozaj malý herný priestor. Áno skoro celý dej sa odohráva na jednom ostrove, ale tvorcovia to celé ešte tak trochu "skomprimovali" takže napríklad peší presun medzi dvomi blízkymi osadami trvá bežne len nejakých päť minút, čo je nereálne. Proste celý priestor by potreboval trošku natiahnuť a tým tak akosi "zdriediť", aby bola dosiahnutá väčšia miera reálnosti. Neviem ako na tom je piaty diel Skyrim, ktorí všetci vychvaľujú ako ešte lepší, lebo som ho zatiaľ nehral. Ale chystám sa naň a tak sa možno o pár rokov môj rebríček zmení ;-)

 

Fallout 2 - DOS/Windows

Fallout 2 (Windows)

Recenzia: ... zatiaľ nie je ;-)

V zoradení podľa abecedy sa mi takto pri začiatku zoznamu akosi nakopili RPG hry. Takže tu máme znovu hru postaršiu, znovu hru, ktorá až pri dvojke dosiahla svoj vrchol a znovu hru vo svojom žánri doteraz neprekonanú nielen inými hrami, ale ani svojimi mnohými pokračovaniami. Ja síce nezdieľam názor niektorých nostalgikov, že séria Fallout od prechodu pod Bethesdu stratila kvalitu, podľa mňa sú aj nové pokračovania výborné, atmosférické, proste Falloutové ;-) Ale Fallout 2 je znovu vrchol, na ktorý už ťažko nejaká iná podobná hra dosiahne. Doba je iná, hráčstvo akosi tupne a požaduje čoraz väčšiu jednoduchosť. Rozsiahle a zamotané príbehy už tak neťahajú. Ale pre mňa je Fallout 2 vo svojej kategórii postapo RPG úplne najlepšia hra práve kvôli premakanému príbehu, výbornému zložitému systému (SPECIAL), množstvu NPC postáv a interakcií s nimi, obrovskému výberu zbraní a iných predmetov a hlavne výbornej atmosfére. Takže presne to, čo je Baldur's Gate 2 medzi fantasy RPG. Pretože tieto dve úplne odlišné hry sú si vo svojich kvalitách prekvapujúco veľmi podobné. Fallout 2 som už mnohokrát dohral a ešte asi trojnásobne viackrát začal hrať a nedohral kvôli momentálnemu nedostatku času. A jeho obrovská znovuhrateľnosť je istotou, že si ju ešte mnohokrát zahrám ;-)

 

Forbidden Forest - C64, Atari 8-bit, Windows pokračovanie a remaky

Forbidden Forest (Atari XL/XE)

Recenzia: Forbidden Forest

Ak môžu byť pochybnosti, či nejaká hra naozaj patrí do tohoto zoznamu, asi najväčšie budí právom táto hra. Ona sem, pravdu povediac, kvalitatívne asi naozaj nepatrí. Ja som ju sem tak trošku vpašoval. Je to totiž taká moja nostalgická guilty pleasure. Tá nostalgia, ktorú pri iných tituloch kritizujem u ostatných hráčov :-) No a čo. Je to môj zoznam... Takže tu svoju obľúbenú hru z detstva mať budem ;-) Ona totiž pre mňa spĺňa tú požiadavku replayability, pretože si ju naozaj kedykoľvek znovu rád zahrám. Alebo aj jej 3D pokračovanie na Windows. A takisto aj výborný windowsový remake. Pritom Atari verzia je len takým slabším odvarom originálu z C64, ktorý je na svoju dobu úplnym veľdielom. Napriek tomu je Forbidden Forest aj na Atari výbornou hrou, hlavne kvôli perfektnej atmosfére. Táto hra je vďaka nej zároveň vinná za môj zvláštny tik. V krásne letné večery s vychádzajúcim mesiacom a koncertom cvrčkov mám chuť zobrať do ruky luk, na chrbát si zavesiť tulec šípov a rozbehúť sa za mesto na okraj lesov loviť príšery :-D

 

Frontier (Elite 2) - Atari 16-bit, DOS, Windows remaky

Frontier - Elite 2 (DOS)

Recenzia: ... zatiaľ nie je ;-)

Už hra Elite z roku 1984 bola akýmsi "bleskom z jasného neba", hrou ktorá ohromila svet svojou komplexnosťou a prepracovanosťou. Takpovediac skĺbila niekoľko žánrov a tým vznikol jedinečný mix s výborným príbehom, atmosférou a obrovskou porciou hrateľnosti. Elite bola prvou hrou v ktorej ste na svojej kozmickej lodi mohli lietať vesmírom, obchodovať, prevážať tovar, bojovať, ... proste naozaj "žiť" ako vesmírny dobrodruh. Dnes je už takýchto hier mnoho a aj keď budem menovať len niektoré, musím spomenúť výbornú sériu X a hry ako sú Freelancer a Privateer... Ale v Elite tomu k dokonalosti ešte niečo chýbalo. A to niečo priniesli pokračovania Frontier a First Encounters hlavne v podobe presunutia hry do nášho "reálneho" vesmíru, ešte lepšej implementácii fyziky a väčšieho množstva použiteľných lodí. A teraz tu vyvstáva otázka. Prečo až tretia hra, First Encounters, nie je v tomto mojom zozname? Ona je ešte lepšia ako Frontier, obsahuje ešte viac typov lodí, ešte viac druhov misií. Lenže má jednu, pre mňa veľmi nepríjemnú vadu, ktorá ju celkovo zráža v hodnotení. A tou je veľmi vysoká obtiažnosť súbojov. Síce skalní fanúšikovia stále tvrdia, že fyzika a herné skripty sú v oboch hrách rovnaké a len sa zlepšilo UI, nezdá sa mi to byť úplne pravda. Ak totiž nepriateľa na slabšie vyzbrojenej lodi ledva vidíte v ohromnej diaľke a neviete na neho ešte ani zamerať a on vás v okamihu bez problémov rozstrieľa, asi je niekde chyba :-(   Preto je moje poradie kvality: Frontier, First Encounters, Elite. A preto sa v tomto zozname nachádza práve Frontier.

 

FTL: Faster Than Light - Windows, Mac OS X, Linux

FTL: Faster Than Light (Windows)

Recenzia: ... zatiaľ nie je ;-)

Najnovšia hra v tomto mojom zozname... je z roku 2012. To však nesvedčí o nejakom prebytku mojej nostalgie. Problémom je, že hry sú čoraz graficky dokonalejšie, čoraz detailnejšie a komplexnejšie, ale ich prepracovanosť čoraz viac upadá. Napríklad aj na tak výbornej hre ako je FTL, že sa dostala do tohoto zoznamu, mám čo kritizovať. A síce časový stres tejto hry. Vysvetlím... Celým obsahom hry je jediná kampaň, ktorá má problém, že je celá o unikaní vašej lode pred valiacou sa vlnou nepriateľov. Bohužiaľ vývojári znovu nepochopili, že časové obmedzenie takémuto druhu hry nesvedčí. Inak je hra perfektná. Máte loď, preskúmávate vesmír, bojujete, získavate tým peniaze, nakupujete vybavenie a zbrane, najímate posádku, plníte misie. Proste také RPG s taktickými prvkami a parádnym, zložitým mikromenežmentom. Skoro taký splnený sen hráča "hračičku" o vesmírnej hre. Grafika na dnešné pomery nič moc, ale je to indie (nezávislá) hra, takže to nevadí. Ale k čomu to všetko, keď je tu len jediná po... kampaň a ešte pod časovým tlakom :-( Čo tak aspoň niekoľko rôznych takýchto menších kampaní, alebo jedna naozaj veľká, poriadna, so silným príbehom? A kde je nejaký sandbox mód, ktorý by takejto hre vyslovene svedčil? Proste to autori celé uťali niekde v strede cesty k cieľu, ktorým je výborná plnohodnotná hra. Takto by FTL v Top 10 určite nebola. V dvadsiatke je, lebo napriek všetkému ju mám rád a často ju hrávam. A nič podobné, ale lepšie, skrátka neexistuje.

 

Heroes of Might and Magic 3 - Windows

Heroes of Might and Magic 3 (Windows)

Recenzia: ... zatiaľ nie je ;-)

Mám v tomto zozname mnoho druhých dielov hier, pretože sú skrátka lepšie ako prvé diely. Sérii HoMaM to však trvalo až tri diely, pokým dosiahla dokonalosť. Absolútnu. Totiž rozhodnúť sa pre úplne najlepšiu hru všetkých čias, tú na vrchole pomyselného herného olympu je dosť jednoduché. Keby som si mal vybrať len jednu hru, ktorú budem môcť už naveky hrávať len ako jedinú, bola by to určite HoMaM 3. Dokonalá ťahová fantasy stratégia s obrovským rozsahom, keď dva plnohodnotné datadisky pridávajú ešte ďalšie kampane k pôvodnej, ktorá sama je veľká na stovky hodín hernej zábavy. A najlepšie je, že táto hra ani pri takomto rozsahu neomrzí. Môžete hrávať aj dve hodiny každodenne a aj tak vám dohranie celej tejto hry môže trvať roky. Ale aj menej. To je totiž na HoMaM 3 najkrajšie. Každú misiu môžete zahrať aj takpovediac humpolácky a rýchlo, ako je to dnešným hráčom vlastné, ale môžete sa s ňou aj pekne retrogamersky vyhrať, vychutnať si mikromenežment, vychovať si výborných hrdinov a preskúmať komplet celú mapu. A komu by to nestačilo, je tu ešte rozšírenie Chronicles s ďalšími mapami a scenármi a aj množstvo fanúšikovských rozšírení, ktoré si môžete na internete nájsť. HoMaM 3 je totiž až tak dobrá hra, že má pravdepodobne najväčšiu fanúšikovskú komunitu. Proste, kto nehral tretích Heroes-ov, ako keby ani nebol hráčom ;-) Vývojári sa snažia a vytvárajú ďalšie a ďalšie pohračovania tejto série, a sú to celkom dobré hry, ale poradie kvality je úplne jasné: 3, 2, dlho dlho nič a až potom všetky ostatné diely :-)

 

Ishar - Atari 16-bit, DOS

Ishar (Atari ST/STE)

Recenzia: ... zatiaľ nie je ;-)

Jeden štvorčekový dungeon tu už v zozname mám. A to ten hlavný a najlepší, čiže Dungeon Master. Tak prečo ešte ďalší? Lebo ich mám rád, je to jeden z najlepších štýlov hier, a aj preto, že Ishar je trochu odlišný a priniesol do žánru kopu nových vecí, a hlavne preto, že je to naozaj skvelá hra, ktorú som už niekoľkokrát dohral a napriek tomu si ju vždy znovu rád zahrám. Ishar sa inšpiráciou v klasike žánru vôbec netají. Je to takisto štvorčekový dungeon s partiou dobrodruhov s rozličným zameraním, s realtime súbojmi priamo v základnom pohľade. Ale má niekoľko veľmi podstatných zmien. Medzi tie hlavné patrí zmena prostredia zo zatuchnutých kobiek na svetlo zemského povrchu. Teda nie, že by aj v tejto hre neboli nejaké tie dungeony, len nie sú také rozsiahle a zaujímavé. To však vôbec nevadí, lebo povrch zeme, kde sa väčšina deja hry odohráva je zaujímavý, veľmi členitý a s veľkým množstvom odlišných prostredí. Aá, tak som už spomenul aj tú najväčšiu zmenu, ktorou je príbeh a veci naň nadväzujúce. Ishar má naozaj silnú dejovú líniu, z ktorej vyplýva aj potreba ďalších zmien, vecí ktoré v Dungeon Master neboli. A tak tu máme množstvo komunikácie s NPC, pričom z niektorých z nich sa môžu stať herné charaktery. Pretože na začiatku hry je náš hrdina sám a až postupne priberá do svojej partie ďalšie postavy. A treba vyberať naozaj veľmi dobre, pretože veľkú úlohu v tejto hre majú aj vzťahy medzi postavami. Ďalej Ishar prináša aj dediny a mestá s funkčnou infraštruktúrou. Sú tu obchodníci, majitelia hostincov, tréneri jednotlivých atribútov, žoldnieri a podobne. Proste táto hra skĺbila dungeony s roguelike a klasickými RPG hrami a posunula tak celý žáner RPG zase trochu bližšie k dnešným hrám.

 

Kennedy Approach - Atari 16-bit, Atari 8-bit, Windows remake

Kennedy Approach (Atari ST/STE)

Recenzia: Kennedy Approach

Ďalšia poriadne stará hra, ktorá je však aj dnes extrémne hrateľná. Kennedy Approach je simulátor riadenia leteckej prevádzky a je hrou, ktorej čas naozaj nič neubral na jej kvalite. V dnešnej dobe existuje hlavne na mobiloch obrovské množstvo hier s podobným námetom, sú to ale všetko akčné záležitosti podradnej kvality, zamerané na rýchle reakcie, a s touto perfektnou hrou nemajú nič iné spoločné. A väčšinou sú v roztomilo detskej alebo infantilne cartoonovej grafike a nie je možné ich brať ani trošku vážne. Ono to má asi dôvod v tom, že sú určené hlavne deťom a blbečkom. Kennedy Approach je však niečo úplne odlišné. Táto hra je myslená úplne vážne a je tak aj vytvorená. Grafika je decentná a plne funkčná a samotná hra je naozaj simulátorom a nie hlúpou klikačkou. Ja som sa s ňou prvýkrát stretol na malom Ataríčku, kde ma zaujala, ale ovládanie joystickom bolo trošku ťažkopádne, takže som ju zase až tak veľa nehrával. Zmena prišla so 16-bitovým Atari ST, na ktorom je Kennedy Approach naozaj majstrovským dielom. Ovládanie myšou je pre tento typ hry to pravé a aj preto sa táto hra okamžite vyšvihla medzi moje najobľúbenejšie. A aj dnes, keď dostanem chuť zahrať si niečo staršie, zaujímavé, zábavné, nie moc dlhé, s jednoduchým ovládaním a hlavne extrémne hrateľné, často siahnem práve po tejto hre.

 

The Last Starfighter - Atari 8-bit, Windows arcade remake

The Last Starfighter (Atari XL/XE)

Recenzia: Last Starfighter, Star Raiders 2

Last Starfighter je taká moja srdcovka, hra ktorá v tomto zozname nikdy nesmie chýbať. Už len preto, že je to hra podľa výborného filmu, ktorý vznikol ako filmové spracovanie neexistujúcej perfektnej hry :-D   Veď si o tom prečítajte viac v recenzii a v návode na túto hru. Ja tu radšej rozoberiem tie skutočné dôvody, prečo Last Starfighter patrí do Top 20. Žeby aj nostalgia? Možno trošku, ale to nie je tak dôležité. Táto hra je totiž na dobu 8-bitov naozajstný skvost. Je vystavaná na výbornom príbehu, ktorý by bol úplne hodný aj adventúrového spracovania. Takže na rozdiel od väčšiny vtedajších hier tu nejde len o zbieranie bodov, táto má aj cieľ a je ju možné dohrať, čo ja osobne veľmi oceňujem. Audiovizuálne spracovanie je na svoju dobu tiež nadpriemerné. Je to pseudo-3D akcia s parádnou grafikou a výbornými animáciami. Všetko sa to výborne hýbe, je to rýchle a zároveň aj jednoduché a prehľadné. Ale z tejto hry robia skvost hlavne rôzne "vychytávky", detaily, aj v grafike, ale hlavne v samotnom celkovom spracovaní hry. Príklad. Zásahy od nepriateľov našu loď poškodzujú, ale zároveň sa dajú aj zbrane poškodiť prehriatím príliš dlhou neprerušovanou paľbou, a výstreľmi sa pravdaže aj spotrebúva naša energia. Takže loď treba často "dobiť" enegiou a zároveň opraviť, čo sa deje nad hviezdou. Proste stačí zaletieť do tesnej blízkosti slnka, čím sa doplní energia a zároveň sa aktivujú samoopravné mechanizmy lode. A takýchto vecí obsahuje hra pravdaže oveľa viac. A hlavne vám ako hráčovi poskytuje dosť veľkú slobodu rozhodovania sa v stratégii aj taktike, čo vo vtedajších hrách tiež bežné nebolo. Skrátka, Last Starfighter ako hra poriadne predbehol svoju dobu a aj preto patrí medzi moje najobľúbenejšie hry a preto je aj v tomto zozname.

 

Millennium 2.2 - Atari 16-bit, DOS, Windows remake

Millennium 2.2 (Atari ST/STE)

Recenzia: Millennium 2.2, Deuteros

Aký by to bol zoznam najleších hier, keby v ňom mala chýbať prvá naozaj komplexná vesmírna stratégia, ktorá bola na počítače vytvorená. Táto hra ma kedysi na Atari ST na prvý pohľad zaujala a je naozaj tak dobrá, že si ju rád zahrám ešte aj dnes. Zaujímavá je už svojim "komornejším" zameraním, keď tu nejde o boj o nadvládu nad galaxiou s inými, mimozemskými, rasami. Táto hra sa odohráva len v našej vlastnej slnečnej sústave a takisto nie je zasadená do nejakej veľmi vzdialenej budúcnosti, kedže jej začiatok je situovaný do roku 2200. Ono je to tak trochu paradox, že tvorcovia boli vlastne dosť skeptickí, čo sa týka technologického vývoja ľudstva. Hru s týmto stupňom rozvoja techniky by som ja asi zasadil do obdobia o sto rokov skôr ;-)   To však vôbec nič nemení na fakte, že s touto hrou si užijete množstvo výbornej hernej zábavy. Má v sebe totiž úplne všetko, čo človek od podobnej hry požaduje. Je v nej ťažba a management surovín, výskum a vývoj nových technológií, výroba, prieskum planét, budovanie nových kolónií a ich správa, ale aj boje, ktoré si dokonca užijete priamo ako 3D akčné medzihry. No, tie súboje sú možno trochu otravné, hlavne tak v stredných fázach hry, kdy ich je naozaj veľa, ale mňa celkom bavili. Veď hlavne ide o tú strategickú časť hry, ktorá predstavuje tak asi 95% hry, a ktorá je naozaj excelentná. Pravdaže na jej hranie si treba vyčleniť väčšie množstvo času, čo je ale vlastné všetkým dobrým stratégiám.

 

Master of Orion II: Battle at Antares - DOS/Windows

Master of Orion II: Battle at Antares (Windows)

Recenzia: ... zatiaľ nie je ;-)

Ďalšia prelomová ťahová stratégia, ktorá vlastne zadefinovala žáner 4X vesmírnych stratégií je Master of Orion, hra ktorá sa mi ale vôbec nepáči a nehrával som ju ;-)   Ale o to viac ma zaujalo je pokračovanie, ktoré je väčšie, krajšie, premyslenejšie a prepracovanejšie, a takisto sa aj podstatne lepšie hrá. Proste ako pri mnohých iných hrách sa tvorcovia na jednotke naučili, ako sa to má alebo nemá robiť a v dvojke to už naozaj "premakali". A potom v trojke to väčšinou iný tím úplne posral, ale to je už iný príbeh :-D   MoO 2 je skoro splneným snom puntičkárskeho strategického hráča o dokonalej hre. "Skoro" preto, že sa to dá určite urobiť ešte aj lepšie. Bohužiaľ sa to však zatiaľ nikomu nepodarilo. Ale napríklad ďalšia hra v tomto zozname skóre aspoň vyrovnala ;-)   Ale teraz sa pozrime bližšie na to, čo ma na MoO 2 tak zaujalo. A to niečo predstavuje práve absolútne dodržanie oných 4X, teda eXplore (preskúmať), eXpand (rozšíriť), eXploit (ťažiť, využiť), eXterminate (zničiť). V hre vynaliezate nové technológie, budujete infraštruktúru planét, staviate lode, preskúmávate sústavy v galaxii, kolonizujete planéty, udržiavate diplomatické styky s inými civilizáciami, cvičíte špiónov a vysielate ich na misie, bojujete vo vesmíre, obsadzujete cudzie planéty... skrátka rozširujete svoju civilizáciu na úkor ostatných. A v tejto hre sú všetky tieto činnosti dovedené skoro k dokonalosti. A práve to množstvo možností a kopa mikromenežmentu, s ktorým sa pravý stratég môže "vyhrať", robí z tejto hry skvost.

 

Space Empires IV - Windows

Space Empires IV (Windows)

Recenzia: ... zatiaľ nie je ;-)

Hovorí sa, že do tretice všetkého dobrého... Takže aj my tu máme v Top 20 tretiu vesmírnu stratégiu. No môžem ja za to, že tento druh hier milujem?... Štvrtá a zároveň najlepšia hra série Space Empires je z roku 2000 a je mnohými považovaná za vrchol vesmírnych 4X stratégií. Tvorcovia tejto hry ako keby zobrali to najlepšie z ostatných ťahových vesmírnych stratégií a "vypilovali" to skoro k úplnej dokonalosti. Pre mňa ako večného "rypáka" zase len skoro, pretože aj tu by som vedel nájsť nejaké tie nedostatky. Ale to len preto, že pre mňa úplne dokonalú hru ešte nikto nespravil ;-) Aj keď Space Empires IV sa k tomuto cieľu naozaj veľmi priblížila. Keď som si pri hre Master of Orion 2 pochvaľoval vymakaný mikromenežment, tak vedzte, že tu je ešte o kúsok lepší. Hra obsahuje oveľa väčší technologický strom, ktorý zahŕňa aj špionážne technológie a tak vylepšuje aj ďalší aspekt hry, ktorým je diplomacia a špionáž. Takže teraz akcie proti súperom nepredstavuje len kradnutie technológií, ale môžete robiť aj iné druhy špionážnych činností vrátane rôznych podvratných akcií a sabotáží. Obrovským zlepšením je aj možnosť inžinieringu "vo veľkom", teda vykonávanie činností ovplyvňujúcich priamo celé planéty a hviezdy. Takisto výborným zlepšením sú rôzne "pozemné" stroje a inštalácie slúžiace ako planetárna obrana. Ale ako som už napísal, táto hra má aj zápory a k najväčím asi patrí veľmi nízka inteligencia počítačových súperov, ktorých jedinou stratégiou je obrovské množenie sa a osídľovanie všetkých dostupných planét. Nezostáva vám tak nič iné, len čo najrýchlejšie vynaliezať a budovať, čím sa aj ten veľký technologický strom čoskoro minie a od toho okamihu sa hra stáva veľmi repetetívnou až nudnou, čo je obrovská škoda.

 

System Shock - DOS, Windows, Mac OS X, Linux

System Shock (Windows)

Recenzia: ... zatiaľ nie je ;-)

Asi už z mojich recenzií viete, že pri hrách veľmi oceňujem atmosféru, teda pocity a nálady, ktoré dokáže tá ktorá hra v hráčovi vyvolať. A keby som mal vybrať hru s úplne najlepšou atmosférou, na prvom mieste by sa jednoznačne umiestnila hra System Shock. Atmosféra tejto hry je totiž tak hustá, že je možné ju krájať. To spojenie 3D akcie s prvkami RPG v ultimátnom high-tech prostredí vesmírnej stanice, ktoré je zároveň aj adventúrou s výborným príbehom a aj survival hororom, proste funguje na jednotku. Okrem toho ponúka System Shock veci dovtedy v hrách nevídané ako napríklad fungovanie v dvoch "rovinách reality". Mnoho dverí napríklad musíte odomknúť vo virtuálnej realite, ktorú vám sprostredkujú porty s VR rozhraním, a až potom ich môžete otvoriť aj v reálnom svete. A mňa totálne dostala aj iná vychytávka, ktorú niekto môže považovať len za takú blbôstku, ale ktorá výborne funguje. A to možnosť zahrať si jednoduchú počítačovú hru v počítačovej hre. Proste ako po stanici zbierate disky s rôznymi textovými dokumentami vytvárajúcimi dej hry, s obranným a útočným softvérom pre virtuálnu realitu, vylepšeniami pre svoj špeciálny oblek, takisto môžete natrafiť aj na obyčajné počítačové hry. A môžete si ich v malom okne svojho počítačového rozhrania aj zahrať. Paráda, že?! A takto by som vedel pokračovať ešte dlho a nachádzať ďalšie a ďalšie veci, ktoré robia túto hru tak výnimočnou. System Shock jednoznačne patrí do dvadsiatky a ja by som ho dokonca zaradil aj do prvej päťky. Tak...

 

Stronghold: Crusader - Windows

Stronghold: Crusader (Windows)

Recenzia: ... zatiaľ nie je ;-)

Realtime stratégie síce neobľubujem až tak ako tie ťahové, ale mnohé ma zaujali, mnohé som hrával a mnohé hrávam aj dnes. A asi najviac práve tento druhý Stronghold. Prečo nie aj jednotku? Pretože mala síce dve "akože kampane", jednu ekonomickú a jednu vojenskú, ale vždy to bolo veľmi časovo obmedzené presným scenárom, takže sa človek nemohol s celou tou stavbou svojho hradu vôbec poriadne pohrať. A ja som hračička. V Crusaderovi je naproti tomu aj parádna kampaň, kde v každej misii máte vy a jeden alebo aj viac súperov svoje miesto na mape, nejaké tie suroviny a peniaze do začiatku a neobmedzený čas. Proste si môžete budovať svoju ríšu, brániť sa pri tom nájazdom súperov a potom aj zaútočiť a zničiť im celé ich snaženie... ;-) Celé je to skoro dokonalé. Staviate obydlia, polia, mlyny, pekárne, farmy, bane, lomy, proste celé surovinové a potravinové zázemie, ale aj krčmy, kostoly a ďalšie objekty pre zvýšenie spokojnosti obyvateľov, dielne na výrobu zbraní a zbroje, kasárne, rôzne obranné stavby, hradby, vodné priekopy, pasce. A pravdaže trénujete vojakov, konštruujete vojnové stroje a proste budujete armádu, ktorou nakoniec zmetiete nepriateľa, pretože o to v každej misii vlastne ide. Proste skoro dokonalá hra, ktorá má ale tiež jednu veľkú chybu, ktorú vlastne majú úplne všetky podobné komplexné budovateľské stratégie a tou je prazvláštne plynutie času. Nebudem to tu nejako siahodlho rozpisovať, ale je predsa úplne nelogické aby človek prešiel nejakých sto metrov od skladu do dielne za pol roka :-D Všimnite si to niekedy, takto plynie čas vo všetkých podobných hrách. Bohužiaľ. Preto ani Stronghold: Crusader nie je dokonalá hra. Ale je z podobných asi najlepšia...

 

Tempest 2000 - Atari Jaguar, DOS, a mnoho remakov, aj na Windows

Tempest 2000 (Atari Jaguar)

Recenzia: Livewire 1, 2, Tempest, Tempest 2000

"Obyčajná" akčná hra v tomto mojom top zozname? To vážne? No... áno. Ona totiž Tempest 2000 nie je až tak úplne obyčajnou akčnou hrou. Teda je, ale je tak výborne urobená, že tu má jednoznačne svoje miesto. Možno ste hrali DOS verziu a povedali ste si, že veď dobre, ale zase až taká pecka to nie je. A máte pravdu. Nehrali ste totiž tú správnu verziu. Keď nič iné, tak táto hra je pre retrohráča dôvodom, prečo si treba zohnať konzolu Atari Jaguar. Ono ten screenshot a ani žiadne video z tejto hry vám neukáže pravý dôvod, prečo je táto hra tak výnimočná. To sa proste ani slovami vysvetliť nedá, to treba zažiť naživo. Až kto si túto hru zahrá v originále, ten pochopí... Normálne takéto "drísty" tiež neznášam, ale v tomto prípade som ich aj ja musel použiť. Tempest 2000 je totiž naozaj úplne perfektne vymyslená a ešte lepšie nakreslená, ozvučená a naprogramovaná hra. A celkovo symbióza všetkých týchto "ingrediencií" sa naplno prejavila naozal len vo verzii na Jaguara. Dokonca ani všetky supermoderné remaky s lepšou grafikou a rôznymi inými vylepšeniami sa nehrajú lepšie ako originál. Takže áno, "obyčajná" akčná hra Tempest 2000 určite patrí do Top 20 najlepších hier všetkých čias ;-)

 

Nejaký ten záver... ;-)

Pravdaže som si vedomý toto, že tento rebríček nie je dokonalý ani s prihliadnutím na jeho subjektívnu povahu. Vybrať len 20 hier je veľmi obtiažne, lebo 20 je veľmi malé číslo v porovnaní s množstvom výborných hier, ktoré boli doteraz vytvorené, a veľa perfektných hier sa mi do neho už skrátka nevošlo. Tak nakoniec aspoň narýchlo spomeniem hry, ktoré sú skoro takisto dobré ako väčšina v tomto zozname, len sa proste nezmestili:

8-bitová éra: Mercenary (vlastne prvá skutočne 3D adventúra, výborná hra, ktorá vydrží na dlhý čas), Power Down (žánrovo absolútne nezaraditeľná, extrémne hrateľná a zábavná), Zorro, Journey to the Planets, Hacker, Amaurote, Goonies, Universal Hero (predchodcovia dnešných akčných adventúr), simulátory Silent Service a Solo Flight, 3D akčné hry Stealth, Rescue on Fractalus a Encounter, akčné hry Pitfall II, H.E.R.O., Fort Apocalypse, automobilové preteky GACC Road Race, či Leader Board Golf za športové hry...

16-bitová éra: Advanced Galactic Empire (skvelá hra na vesmírneho obchodníka, žánrovo úplne nezaraditeľná), Captain Blood (žánrovo nezaraditeľná šialenosť s obrovským presahom), Operation Neptune (parádne podmorské dobrodružstvo), Pacific Island (predchodca dnešných squad-based taktík), výborné akčné adventúry Metal Mutant, Hunter a Another World, 3D stratégie Carrier Command a Armour Geddon, perfektné logické hry Lemmings a Pushover, "božské" stratégie Mega-lo-Mania, Populous a Powermonger, simulátory Sherman M4, Gunship, Epic, F-29 Retaliator a Strikefleet, zábavné "stratégie" Defender of the Crown a North & South, adventúry Gobliiins, Elvira: Mistress of the Dark...

DOS hry: X-Com séria stratégií (všetko perfektné hry a ľutujem, že aspoň moja najobľúbenejšia Terror from the Deep sa mi nevošla), Stonekeep (výborný "štvorčekový" dungeon), Ascendancy (výborná 4X ťahová vesmírna stratégia), realtime stratégie Warcraft 2, séria Command & Conquer, Star Command Revolution, Star Control 1 a 2, taktické Fantasy General a Panzer General 2...

Staršie Windows hry: Všetky "premakané" ťahové stratégie od Sida Meiera (ktoré sa nedajú ani na všetkých prstoch spočítať, na čele s mojou obľúbenou Alpha Centauri), Disciples 1 a 2 (perfektné fantasy stratégie, priama konkurencia série HoMaM, len trochu krátke), Homeworld (geniálna realtime 3D vesmírna stratégia), Dungeon Keeper 2 (stratégia a dungeonovské RPG naruby), MtG: Duels of the Planewalkers (prvé počítačové spracovanie populárnej kartovej hry, ešte pôvodné staré karty, proste paráda), Divine Divinity (geniálne RPG v trochu akčnejšom podaní s množstvom netradičných prvkov), Lionheart (kvalitné RPG zo stredovekej európy), UFO: Aftermath (moderné poňatie stratégií X-Com), séria X (výborné vesmírne "obchodovačky" v štýle Elite a Frontier), ďalšie RPG z AD&D sveta Planescape Torment, Neverwinter Nights, Icewind Dale, akčné RPG Dungeon Siege a Drakan, podmorské simulátory AquaNox 1 a 2, série adventúr Myst, Syberia a Black Mirror...

Novšie Windows hry: Disciples III (na rozdiel od série HoMaM sa táto séria ešte zlepšuje), The Elder Scrolls V: Skyrim (excelentné pokračovanie série RPG), Star Wolves 3: Civil War (parádny mix stratégie, RPG a obchodného simulátora v hlbinách vesmíru), séria Stalker (výborné hry, len by tomu prospelo zopár RPG prvkov), The Witcher 3: Wild Hunt (tretí diel má konečne nenalinkovaný dej a je tým výborný), Simple Planes (geniálna konštrukčná hra zameraná primárne na lietadlá, ale aj pozemné a vodné vozidlá), Kerbal Space Program (ešte lepšia konštrukčná hra zameraná na dobývanie vesmíru)...

autor textu: © Gandalf the White

publikované: 23.01.2019, 1805

 

 

 

Novinky:

15.9.2018Pridal som sem ďalšie dve svoje staré hry aj s popismi. Prvá je variácia na Meteors s názvom Fire Birds, druhá je akýsi remake či pokračovanie mojej staršej hry, len v oveľa lepšom grafickom kabáte UFO hunt 2. Veď stiahnite, skúste... ;-)

22.5.2018Tentoraz len také menšie novinky. Máme tu dve "nové" hry na 8-bitové ataríčko z mojej vlastnej produkcie. Najskôr už dávnejšie zverejnenú strelnicu z divokého západu Outlaws a teraz aj moju verziu slávneho "červíka" Wurmi.

21.2.2018Konečne som všetky recenzie na webe upravil na nový štandard, keď sa obrázok po kliknutí na náhľad otvorí v plnej veľkosti. Množstvo obrázkov som pri tom vymenil za nové a veľa nových som aj popridával. Proste teraz to celé vyzerá podstatne lepšie. Taktiež som opravil staré mŕtve linky na externé súbory a prepojenia na iné weby.

9.2.2018Pribudli nám tu dve nové recenzie na 8-bitové Ataríčka. Najskôr helikoptérová záchranná akcia Hijack! a hlavne slávne strieľačky Los Angeles SWAT a Commando. Okrem toho som pridal nejaké verzie hier k starším recenziám: Battleships na malé ataríčko a Miner 2049er na dosovské PC.

8.1.2018Tak nám tu po dlhšej dobe konečne zase pribudli nejaké tie novinky. Pridal som ďalšie dve svoje staré hry na 8-bitové Atari, Labyrinth a Labyrinth II. Okrem toho som sa už poriadne pustil do pridávania väčších obrázkov do starších recenzií, síce je to ešte práca na dlho, ale chcem sa tomu priebežne venovať.

| staršie >

 

Odkazovník

Gandalf01.05.2019, 1933Ale osobne by som ti odporúčal zabudnúť na kazeťák a kúpiť si nejakú modernú perifériu ako napríklad SIO2SD.

Gandalf01.05.2019, 1930Ahoj, Jaro. No toto bude asi problém. Neviem o žiadnom archíve zvukových súborov, ktoré by bolo možné nahrať na kazety. Skús pozrieť ponuky na nejakých online bazároch, možno tam niekto hry na kazetách ponúka.

Jaro30.04.2019, 1151Zdravím. Kde by som mohol stiahnuť waw súbor na Atari EX mam magnetofón ale žiadne hry. Jaro

Gandalf20.03.2019, 1628Ospravedlňujem sa za niekoľkodňový výpadok, keď stránka nefungovala. Boli to technické problémy, ktoré som nevedel ovplyvniť :-D

Gandalf12.05.2017, 0943Thanks Odds

Odds10.05.2017, 2037I have bookmarked atarihry.sk it's awesome

Gandalf11.04.2017, 1732Díky... tak takáto reakcia poteší úplne najviac, ďakujem. A pravdaže budem v tejto stránke pokračovať, ešte je v tých mojich rebríčkoch obrovské množstvo hier, o ktorých chcem napísať.

Marco10.04.2017, 2122Ahoj Gandalf. Ani neviem ako som tu zabludil a chcem ti podakovat za vsetky tie recenzie na hry na Atari XL a tiez ST. Vratilo mi to vela super spomienok na stare dobre casy :) Vela zdaru a prosim pokracuj s pisanim aj nadalej! :)

Gandalf18.02.2017, 0916Dostali sme sa cez 500! ;-)

Gandalf22.12.2016, 1102Začal som pracovať na takej menšej úprave enginu, aby sa obrázky po kliknutí otvorili aj väčšie. Zatiaľ je to len v blogu, ešte dnes to dám aj do článkov a postupne to budem integrovať aj do recenzií a chcem vlastne väčšie obrázky spätne nahrať do všetkých recenzií.

Gandalf04.11.2015, 0812No, server mi už beží na rýchlejšej linke, takže to snáď bude pri sťahovaní hier aj poznať.

peter08.10.2015, 13081 pozicany pc sharp mz 821 rok 87 nazaklade neho kupa atari 130xe ale ani podnes premna nemal taku hodnotu z viac ako 4000 hier ako sarp z asi 10 per. hier co ma. kvoli hier ktore nema ani po 28 rokoch manic miner knigcast advoka z sarpa je to bieda

Gandalf04.10.2015, 1125Poliaci pripravovali port Manic Minera na 8-bitové Atari, ale neviem v akej fáze to je, či to vôbec bude. Asi to budeš musieť naprogramovať ty sám :-D

peter02.10.2015, 1130preco nigto nespravy pre atari hru manic miner

Gandalf15.05.2015, 1618Kúpim hry na všetky počítače a herné konzoly Atari, hlavne na Jaguara. Takisto kúpim aj akýkoľvek hardvér Atari. Ponúknite cenu. Píšte na milan.skoluda@gmail.com.

Gandalf11.08.2014, 1408Dlhé súbory ako sú full CD verzie hier a podobne, môžete stiahnuť z Hellshare aj z Megarapidu.

Gandalf09.06.2014, 0754Obnovil som downloady dlhých súborov na Hellshare. Na iných serveroch momentálne nie sú, ale pracujem na tom.

Gandalf29.01.2014, 1417Hmmm... Osemdesiate roky s Ataríčkami... čistá nostalgia :-)

emer1329.01.2014, 0217Vdaka za tento web. Zazil som tu dobu, kedy sme boli nadseni ataristi. Zazil som skvely Atari klub v Hodonine. Dnes len nostalgicky spominam ake to vsetko bolo vzrusujuce. Som rad, ze som to mohol zazit. Dokonca som si rozne artefatky z tej doby scho

Gandalf15.01.2013, 1226Tak to hej. A stojí za to dohrať ju celú, aj keď je to pekelne dlhé a navyše sa nedá sejvovať, len automaticky sa ukladá pri každom prechode medzi sektormi.

Methat13.01.2013, 2311Jój, Star Command je jedna z tých stratégii, ktorej demo som obohrával stále, dík za pridanie :) a súhlasím - je málo známa, ale za to kvalitná...

Gandalf07.11.2012, 1058Tak to som rád, že som pomohol. Starfighter... jedna z mojich najobľúbenejších... škoda, že je dosť jednoduchá a nemá aspoň 10x dlhší herný čas :-)

Genial06.11.2012, 1124Moc diky za stranky. Navod na Last Starfightera mi udelal vylozene radost, nemohl jsem si vzpomenout - jak prepinat zbrane... Vecer to hned zkusim...

Meno (max.18 znakov):

Odkaz:

Spočítaj: 4 + 6 =

 

Môžeš tu zanechať krátky odkaz. Obsah je 20 odkazov a staré sa automaticky mažú. Ak máš záujem napísať niečo trvalejšie, použi radšej návštevnú knihu.

 

Facebook:

Ak sa vám tieto stránky páčia, nehanbite sa a kliknite na Like :-)

 

Inzercia:

Zháňam hry na cartridges na všetky počítače a herné konzoly Atari, ale hlavne na Jaguara. Takisto kúpim aj akýkoľvek hardvér Atari. Ak sa vám niekde na pôjde, alebo v pivnici povaľuje niečo so značkou Atari, kontaktujte ma a navrhnite cenu, určite sa dohodneme. Píšte na milan.skoluda@gmail.com, alebo zavolajte na číslo +421 905 212216.

Počítadlo: