Los Angeles SWAT
Commando
Teraz si tu predstavíme hru až kultovú a legendami opradenú, Los Angeles SWAT, často uvádzanú aj len skrátene ako SWAT. Ide o akčnú hru typu "commando", ktoré boli v dobách 8 a 16 bitových počítačov veľmi obľúbené a bolo ich vytvorené značné množstvo. Jednou z prvých a najlepších bola práve hra Commando, ktorá však nebola v tej dobe na 8-bitové Atari oficiálne vydaná, a v kazetovej verzii pravdaže nikdy, takže som ju v tej dobe nehral. A práve hra SWAT býva niekedy označovaná ako Commando II a dokonca v nejakej obskurnej reedícii bola vydaná s týmto názvom na titulnej obrazovke ;-)
A nie je sa tomu ani čo čudovať, keďže SWAT je hra prakticky rovnako dobrá ako Commando. Hlavným rozdielom týchto hier je prostredie, takže namiesto obligátnej vietnamskej džungle ;-) sa táto hra odohráva v uliciach mesta (ako už jej názov napovedá) Los Angeles. A tentoraz nejde o boj proti nepriateľským vojakom, ale proti členom gangov, takže to nie je vojenská, ale skôr policajná akcia. Hru začíname v spodnej časti ulice a naša herná postava v strede je sprevádzaná ešte dvomi ďalšími rovnakými po stranách. Tie však do hry nijako nezasahujú, ale vtipným spôsobom predstavujú ďalšie životy. Po smrti nášho hrdinu ho totiž vždy nahradí ten ďalší. Kriminálne živly sa pri našom pohybe ulicou vynárajú na hornom okraji obrazovky a najskôr to vyzerá, že sa len tak nevinne potulujú. Po priblížení sa však poriadne pridajú a okamžite sú pri našom hrdinovi a fatálne ho spracovávajú tyčami (či olovenými rúrami, či baseballovými pálkami, či aký fras to držia v rukách). Preto je dôležité ich strieľať ešte z bezpečnej vzdialenosti, čo však vôbec nie je jednoduché, lebo pred streľbou divoko kľučkujú.
Väčšinou však ani v dostatočnej vzdialenosti nie sme v bezpečí, pretože druhou obľúbenou gangsterskou zbraňou sú zápalné bomby, ktoré na nášho strážcu poriadku s obľubou vrhajú. Ďalší problém predstavujú odstreľovači na strechách budov, proti ktorým sa nedá nijako brániť a ani ich nie je možné zlikvidovať. Našťastie ich streľba siaha iba do polovice šírky ulice, takže je možné sa jej vyhnúť. Náplňou našej "práce" je chrániť nevinných, takže si vždy treba dávať pozor a nestrieľať civilistov, ktorí občas prechádzajú po chodníkoch. Takto sa musíme prebiť až na križovatku ulíc, kde nás čaká hlavná časť gangu. Po ich zlikvidovaní sa objaví samotný vodca banditov s rukojemníčkou. Tým sa vlastne dostávame k hlavnému cieľu hry, kedy je treba zastreliť vodcu a tým zachrániť rukojemníčku. Ak sa to zvrtne a "odbachneme" omylom ju, čaká nás bodový postih -1000, ale aj tak postupujeme do ďalšieho, pravdaže ťažšieho, levelu ;-) A to je vlastne celá hra, ktorá nemá žiadne iné ukončenie ako obligátne Game Over po strate všetkých životov, pretože aj tu (ako pri väčšine týchto starých hier) ide hlavne o dosiahnuté skóre.
Z tohoto všetkého vyplýva, že SWAT nie je vôbec jednoduchá hra, aj keď oproti ostatným hrám tohoto typu nemá nijako prehnanú obtiažnosť. Takže ak ste skalným fanúšikom týchto hier, bude pre vás SWAT dosť ľahká záležitosť. Nám normálnejším nezostáva nič iné, ako sa k úspechu v tejto hre dopracovať intenzívnym tréningom :-D Našťastie, ovládanie je urobené kvalitne, hra na joystick reaguje výborne, a celkovo sa to naozaj dobre hrá. Čo sa týka audiovizuálneho spracovania, je SWAT skôr priemerná hra. Grafika by vzhľadom na rok výroby a možnosti hardvéru mohla byť podstatne lepšia, ale je skôr zameraná na rýchlosť animácii a celkovo "hladký beh" hry. Zvuky sú podpriemerné a hudba absentuje celkom, čo je asi moja najväčšia výhrada k tejto hre. Ale najdôležitejšia je predsa hrateľnosť a tu SWAT jednoznačne exceluje. Veď skúste...
Ako som už v úvode napísal, originálnu hru Commando som na reálnom Atari XL/XE nikdy nehral, lebo v 80-tych a 90-tych rokoch sa k nej nijako nedalo dostať, a preto tu ani nemá svoju samostatnú recenziu. Nikdy totiž nebola vydaná a existovala len ako niekoľko prototypových cartridge. Prečo to tak bolo tu riešiť nemienim, pre nás je dôležité len to, že táto hra existuje, je kompletná a hrateľná a v dnešnej dobe už nie je problém jej digitálnu kópiu zohnať.
Commando pre 8-bitové Atari je naozajstný skvost po všetkých stránkach. Má na svoju dobu úplne nádhernú grafiku a takisto hudbu a zvukové efekty. Je trochu pomalšia, ale to je proste daň za perfektnú audiovizuálnu prezentáciu na limitujúcom hardvéri a hrateľnosť to skoro nijako neovplyvňuje. Takže jediným problémom tejto hry je riadne vysoká obtiažnosť. Proste to nie je hra pre začiatočníkov a príležitostných hráčov. Ale veď si ju tu môžete sami stiahnuť a vyskúšať si, či to bude pre vás tá správna hra ;-)
Kvalita konverzie pre 8-bitové ataríčka vynikne najmä v porovnaní s PC verziou. Tá je v CGA grafike, síce s pekne nakreslenými palmami, ale len s prázdnou čiernou plochou namiesto povrchu zeme a s úbohou zvukovou kulisou cez PC speaker. Ale je pravdou, že Atari verzia je podstatne novšia a PC hry v roku 1986 vyzerali proste dosť zle ;-)
Na hernú konzolu Atari 2600 bol klon pôvodnej hry Commando vydaný firmou Activision v roku 1986. Takže aby sme to tu mali kompletné, uverejňujeme tu aj túto verziu. Graficky je podstatne jednoduchšia, ale hranie je úplne to isté, bohužiaľ aj s tou vyššou obtiažnosťou.
A nakoniec tu máme Commando aj pre Atari ST/STE. Je to naozaj výborná konverzia a jediná moja výhrada sa týka zvolenej farebnej palety. Všetky farby sú totiž vo veľmi podobnom jase a sýtosti, takže celá grafika má nízky kontrast. Tým pádom postavy a aj ostatné pohyblivé objekty dosť splývajú s prostredím, a tak je hra trochu neprehľadná.
autor textu © Gandalf the White
publikované: 18.1.2018, 2150
Commando (alt) -320kb.xex 129kb
Commando.bin 16kb
hrať Atari2600 verziu hry Commando online (nejde v Chrome)!
Commando.rar 71kb
Commando.rom 128kb
Commando.stx 928kb
Los Angeles SWAT.cas 27kb
Los Angeles SWAT.xex 25kb
Prečítajte si ako to bolo s Atari 8bit verziou hry Commando na Atari Protos (v angličtine).